اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

به دنبال حساس شدن جامعه و قواي سه‌گانه نسبت به حفاظت از محيط زيست و در آخرين واكنش‌ها، مجلس سازمان محيط زيست را به عنوان تنها متولي رفع آلودگي هوا و ضابط قضايي در اين رابطه معرفي كرد.

جوان آنلاین - تا امروز آلودگي هوا در كلانشهرهاي ايران حل نمي‌شد، چون متولي نداشت! اما از امروز به بعد رفع آلودگي هوا نه تنها متولي دارد، بلكه اين متولي به عنوان ضابط قضايي توانايي برخورد با متخلفان را نيز دارد.

اگر عبارت «آلودگي هوا متولي ندارد» را در موتورهاي جست‌وجوي اينترنتي وارد كنيد، مي‌بينيد اين اظهار نظر از سوي بسياري از مسئولان بيان شده است و با بيان آن يا كم‌كاري مجموعه خود را تبرئه كرده‌اند يا اساساً صورت مسئله وجود آلودگي هوا را پاك كرده‌اند.

اما اظهارات عباس رجائي، رئيس كميسيون كشاورزي آب و منابع طبيعي مجلس تمام بهانه‌ها را از دست همه دستگاه‌هايي كه متولي بودند و نبودند خارج كرد. وي روز گذشته در گفت و گو با رسانه‌ها گفت: از اين پس سازمان حفاظت محيط زيست متولي رفع آلودگي هوا به عنوان ضابط قضايي با متخلفان برخورد خواهد كرد.

هواي پاك قانون‌دار مي‌شود

وي با تأكيد بر اينكه سازمان حفاظت محيط زيست تنها متولي رفع آلودگي هوا از اين پس خواهد بود، تصريح كرد: تصويب نهايي طرح هواي پاك منتج به مقيد شدن تمامي ارگان‌ها، سازمان‌ها و افراد به رعايت اصولي براي كاهش آلودگي هوا مي‌شود.

اين نماينده مجلس در تشريح محورهاي طرح هواي پاك گفت: در ابتدا تعاريف علمي براي استانداردهاي هواي پاك تعيين شده و پس از آن مصاديق آلاينده‌هاي هوا مشخص شده است.

رجائي ادامه داد: در طرح هواي پاك به تفكيك عمر فرسودگي خودرو براي اتومبيل‌هاي شخصي و عمومي مشخص شده كه طي آن خودروهاي سواري كه به صورت شخصي مورد استفاده قرار مي‌گيرند با 17 سال كار فرسوده اعلام مي‌شوند و خودروهاي عمومي كه در ناوگان حمل و نقل همگاني مورد استفاده قرار مي‌گيرند پس از هفت سال به فرسودگي مي‌رسند.

رئيس كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس، با اشاره به ساير محورهاي طرح هواي پاك گفت: در اين طرح تعاريف مشخصي از روزها، انرژي و سوخت پاك ارائه شده است.

وي ادامه داد: در اين طرح گفته شده آحاد ملت ايران اعم از حقيقي و حقوقي، دولتي و خصوصي متولي رعايت قانون هواي پاك پس از تصويب نهايي آن در مجلس شوراي اسلامي هستند.

اين نماينده مردم در مجلس نهم با بيان اينكه دولت درصدد ارائه لايحه درباره كاهش آلودگي هوا به كميسيون كشاورزي مجلس است، افزود: پس از بررسي لايحه بودجه 93 در مجلس، طرح هواي پاك در دستور كار قرار خواهد گرفت.

وي ادامه داد: ارسال لايحه هواي پاك از سوي دولت به ديده شدن منابع مالي براي اجراي محورهاي طرح مذكور منجر مي‌شود. رجائي افزود: با ارسال لايحه دولت در اين باره، بررسي مجدد اين طرح با هدف ادغام آنها در دستور كار كميسيون قرار خواهد گرفت.

رئيس كميسيون كشاورزي آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: در تدوين و بررسي طرح هواي پاك تاكنون دقت لازم صورت گرفته تا اين طرح ضمانت اجرايي لازم را داشته باشد.

بنابراين سازمان حفاظت محيط زيست براي برخورد با صنايعي كه با استانداردهاي زيست محيطي فاصله دارند از جمله صنعت خودروسازي نيازمند رايزني با وزارت صنعت، معدن و تجارت يا ساير دستگاه‌ها نيست كه اين فرايند هم دچار مرور زمان و گرفتار كاغذبازي شود.

نماينده مردم اراك، كميجان و خنداب همچنين افزود: با تصويب طرح هواي پاك جلوي فعاليت دستگاه‌هاي متعددي كه در زمينه كاهش آلودگي هوا در قالب‌هاي مختلف فعال بودند، گرفته خواهد شد. علاوه بر اين هيچ كدام از ستادها و كارگروه‌هاي كاهش آلودگي هوا از اين پس اجازه دخالت در كارهاي سازمان حفاظت محيط‌زيست را ندارند.

پاسكاري تمام شد

رجائي تصريح كرد: پاسكاري مشكل آلودگي هوا از سوي دستگاه‌ها و كميته‌هاي مختلف به يكديگر دليل سپردن مسئوليت تأمين هواي پاك به سازمان حفاظت محيط زيست بوده است.

وي با بيان اينكه سازمان حفاظت محيط زيست مي‌تواند با كساني كه به آلوده شدن هوا منجر مي‌شوند برخورد قانوني كند، گفت: سازمان حفاظت محيط زيست پس از تصويب طرح هواي پاك ضابط قضايي تعريف مي‌شود و مي‌تواند به تعطيلي كارخانه‌ها يا مؤسساتي كه به آلودگي هوا منجر مي‌شوند، حكم دهد.

اين نماينده مردم در مجلس نهم با تأكيد با قانوني شدن طرح هواي پاك هيچ دستگاه يا سازماني نمي‌تواند جلوي حكم قضايي را براي محيط زيست بگيرند، گفت: شوراي امنيت كشور تنها مرجعي است كه مي‌تواند در شرايط بسيار ويژه جلوي كاري كه منافع ملي را تهديد مي‌كند، بگيرد كه اين شورا هم بايد از مسير دستگاه قضايي ورود كرده و اجراي يك حكم را متوقف كند.

رجائي با بيان اينكه توجه ويژه طرح هواي پاك به لحاظ كردن استانداردهاي جهاني در تمامي توليدات داخلي يكي ديگر از محورهاي اين طرح است، افزود: زماني كه استانداردهاي جهاني لحاظ شود، بسياري از آلودگي‌ها كاهش مي‌يابد.

وي با تأكيد بر اينكه از اين پس رانندگان بايد نسبت به تعويض خودروي فرسوده خود اقدام كنند، تصريح كرد: ديگر دولت موظف به در اختيار قرار دادن تسهيلاتي براي تعويض يا جمع‌آوري خودروهاي فرسوده نيست.

رئيس كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس ادامه داد: افراد مي‌توانند با بيمه خودروي خود و واريز ماهانه مبلغي در اين خصوص در زمان تعويض آن به علت فرسودگي از تسهيلاتي برخوردار شوند.

حدود و اختيارات ضابط قضايي

اصولاً ضابطان دادگستري به اشخاصي گفته مي‌شود كه تحت نظارت و آموزش‌هاي مقام قضايي در كشف جرم و بازجويي مقدماتي و حفظ و آثار دلايل جرم و جلوگيري از فرار و مخفي شدن متهم و ابلاغ اوراق و اجراي تصميمات قضايي به موجب قانون اقدام مي‌نمايند. ضابطان قضايي به محض اطلاع از وقوع جرم مراتب را جهت كسب تكليف و اخذ دستور لازم به مقام قضايي اعلام مي‌كنند البته اگر جرم ارتكابي از جمله جرائم مشهود باشد بايد تمام اقدامات لازم را براي حفظ صحنه جرم و آثار و علائم به جا مانده از آن و نيز جلوگيري از فرار متهم و تباني او به عمل بياورند و سريعاً موضوع را به اطلاع مقام قضايي برسانند.

نظارت به ميدان مي‌آيد؟!

با اين حساب در برخورد با برخي از كارخانجات كه شبانه استفاده از گاز را قطع و از سوخت مازوت استفاده مي‌كردند يا فيلتر دودكش‌هاي خود را براي كاهش هزينه‌ها از فرايند دفع گازهاي آلاينده حذف مي‌كردند؛ از اين پس سازمان حفاظت محيط زيست مي‌تواند مستقيماً وارد عمل شده و با متخلفين برابر قانون برخورد كند حتي در همان ساعات شب. يا در برخورد با خودروهاي دودزا و توليدكنندگان متخلف مستقيماً وارد عمل شود. بنابراين كار براي سازمان حفاظت محيط زيست سخت‌تر شده و ديگر توجيهي در اين زمينه از اين سازمان از سوي افكار عمومي پذيرفته نخواهد شد.

تاریخ انتشار: 15 بهمن 1392 -


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 14 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.